I přesto, že ze zvyku hledáme na našem státu negativa, tak státní správa funguje přinejmenším dobře. Elektronizace pokročila a i přes nejrůznější mouchy postupně odpadají povinnosti s běháním po úřadech. Některé úkony lze už nyní vyřídit na dálku a při cestování se to hodí.
Český stát funguje. Přesto, že je vždycky možné hledat a nacházet mouchy a soustředit se na negativa, je stejně tak možné se zaměřit na pozitiva a těšit se z nich. I přes nejrůznější problémy totiž česká státní správa funguje. Možná ne dokonale, ale funguje vcelku dobře. Moje zkušenosti v jednání s úřady jsou v poslední době velmi pozitivní.
Elektronické pořadníky i na síti
Není to zas tak dávno, co se ještě muselo s každou drobností běžet na nějaký úřad. Když jsem žádal o doklad, znamenalo to anabázi s návštěvou fotografa a klasické několikanásobné stání na úřadu. Nejprve žádost, pak platba, pak vyzvednutí. Na všechno se stály chaotické fronty.
Na takovém příbramském úřadě si dnes nově příchozí žadatel vytiskne pořadový lístek. Na velké ceduli v se dozví své pořadí a kolik lidí je před ním. Nemohu mluvit za všechna místa, ale předpokládám, že jde o všeobecný pokrok.
Na internetu si lze také dopředu zjistit aktuální počet žadatelů i aktuální číslo, které je na řadě. Je-li čekajících hodně pak s chytrým telefonem stačí online sledovat jak pokračuje odbavování a mezitím si může člověk vyřídit i leccos dalšího.
Odbavení všeho na jednom místě
Když na člověka dojde řada, paní úřednice mu za přepážkou pomůže vyplnit formulář, zájemce vyfotí, odebere mu otisky prstů pro cestovní pas a disponuje i platebním terminálem pro vyřízení bezhotovostní platby. Pravda, s hotovostí se stále musí na pokladnu, ale jinak je možné během pár minut vyřídit všechno potřebné na jednom místě. I přes 30 denní čekací lhůtu na vyhotovení dokladu, jsem pak zatím všechny doklady obdržel v méně než polovičním čase. Cestovní pas za 11 a občanský průkaz za 10 pracovních dnů.
Obdobnou zkušenost jsem zaznamenal i při návštěvě notáře. Změna sídla a zakladatelské listiny obchodní společnosti bylo dříve nutné řešit s rejstříkovými soudy a dalšími institucemi a rozesílat stohy ověřených listin.
Letos mi notář vyřídil veškerou administrativu z kanceláře. Z očekávání téměř „úřadové noční můry“ se vyklubal celkem příjemný proces. Za hodinu bylo hotovo, veškeré listiny rozeslal přímo notář patřičným úřadům. Listiny s nejrůznějšími oznámeními o změnách a postupu v procesu pak posílaly úřady spíš mě.
Tip: Jak na digitální detox a očištění mozku od vlivu moderního života (psal jsem zde).
Na dálku odkudkoli
Prozatím na dálku spolehlivě funguje podávání daňových přiznání a placení daní. Není to zas tak dávno, co to bez osobního angažmá také nešlo. Dnes stačí mít datovou schránku a daňová přiznání podávat online.
To má své výhody i při cestování. Takový digitální nomád je vlastně člověk na volné noze, který může pracovat odkudkoli. Osobně jsem to vyzkoušel při cestování po Británii a po Španělsku. Vydělávat nebo si přivydělávat na dálku, platit daně ve své zemi na dálku a přitom cestovat, pracovat či žít třeba na druhé straně světa.
Moderní ekonomika se zkrátka bez moderního státu neobejde a jsem rád, že ten náš už má první drobné kroky za sebou.
Tip: Decentralizace práce může být řešením přetížených dopravních tahů (psal jsem zde).
Budoucnost v nových eObčankách?
Shodou okolností jsem se s koncem platnosti starého dokladu stal také jedním z prvních nositelů eObčanky. Po uvedených zkušenostech si od ní také hodně slibuji. Je to ale zatím záběhový systém s mnoha mouchami.
Nikdo vlastně zatím ani moc neví, co by měly umět. Snad jen to, že k jejímu je využití potřeba pořídit speciální čtečku. Úředníci obdrželi jako instruktáž od ministerstva pouhý leták se obecnými základními informaci a zvědavé zájemce odkazují dotazy na webové stránky ministerstva. Většinu funkcí nového dokladu navíc lze už dnes vyřídit s pomocí datové schránky, bez jejíhož zřízení navíc nelze množství eObčanských funkcí vůbec využívat.
Paní na přepážce mi po množství zvědavých otázek na funkčnost nakonec doporučila, abych prozatím s aktivací čipu počkal, až se systém zaběhne. Byl jsem přitom vděčný za takto upřímný názor. Je mi jasné, že úředníci dělají v rámci svého omezeného prostoru, co mohou.
Problém v komunikaci shora dolů
Myslím, že jsem svými dotazy mimoděk odhalil jeden z nejtíživějších problémů české státní správy, kterým je neschopnost státních orgánů komunikovat co se děje od shora dolů.
Je sice fajn, když se takový do budoucna zajisté užitečný projekt spustí na čas. Možná bychom ale jako občané asi raději počkali o chvíli déle, aby v mezidobí ještě mohlo proběhnout řádné zaškolení těch, kteří jsou pak nejvíc na ráně. Těch, kteří pak musí problémy skutečně řešit a odpovídat na zvídavé dotazy typu: „k čemuže to vlastně je?“
Naštěstí se o víc informací brzy postarali zvědavci a svou ruku přiložila k tématu i klasická média. Zkoušku eObčanky si tak můžete prohlédnou třeba na iDnesu (zde).
Někde se začít musí
Jsem tedy rád, že nám občanům usnadňují život výše zmíněné funkce státní správy. Nezbývá, než doufat, že to všechno je prozatím jen první fáze celého procesu, který bude úspěšně pokračovat a vyvíjet se ku prospěchu celé naší země.
Myslím, že prozatím jsme svědky více či méně úspěšného pokračování první fáze elektronizace státní správy a jejích procesů. Druhým pak celkové zjednodušování a zefektivnění. Třetím krokem může být jejich následné ladění a zrychlování.
Troufnu si pak své dosavadní zkušenosti zhodnotit slovy, že je to na dobré cestě. Nyní doufám, že v rámci své nové eObčanky brzy přibude nějaká funkce, kterou na svých cestách také využiji.
Máte sami pozitivní zkušenost s úřady či funkcí státní správy? Překvapila Vás něčím pozitivním? Podělte se s dalšími čtenáři na facebooku tohoto blogu (zde).
Mohlo by Vás zajímat:
Jak se připravit na dalekou cestu za dobrodružstvím (jsem psal zde).
Jak na dlouhodobé cestování s minimem peněz? Čtete více (zde).
You must be logged in to post a comment.