Společnost jednoduchých a krátkozrakých řešení

hlava, krabice, společnost, schování, úkryt
Reakce společnosti na problémy - schovat hlavu do krabice. Zdroj Unsplash

Zlenivělá společnost dělá vše proto, aby se nemusela měnit. Odkládá řešení problémů krátkozrakými podvůdky s dlouhodobými následky. Život podle reklamy. Příklady.

směrovník, rozcestník, společnost, řešení, jednoduchost, krátkodobost, dlouhodobost
Směrovník společnosti. Krátkozraká řešení vs. dlouhodobá řešení.

Dnešní společnost si osvojila jeden takový neduh. Zlenivěla a zarytě odmítá řešit své vlastní problémy. Snaží se proto udržet a zakonzervovat svůj stávající nevyhovující stav. Toho lze samozřejmě krátkodobě dosáhnout nejrůznějšími triky a podvůdky vůči sobě i svému okolí.

Ale čím déle takový nevyhovující stav trvá, tím více se stupňují dlouho neřešené a odkládané problémy. A buďme si jistí, že tyto problémy zametané pod koberec jednoho dne vyhřeznou na povrch. Je jen otázkou času, kdy to bude a co bude poslední kapkou, která způsobí vyvalení celého problému na světlo v akutní podobě.

Vlastně jsem při těchto úvahách objevil jádro celospolečenského problému. I to proč se nyní děje tolik neblahých jevů, které aktuálně celospolečensky pozorujeme.

Přijde mi, že je to ve zkratce o tom, že společnost místo toho, aby problémy řešila, tak je všemi silami i nástroji zametá pod koberec. Zároveň jsme si tak nějak zvykli, že naše vlastní problémy za nás vyřeší jiní lidé. A ti druzí naše problémy skutečně vyřeší. Ke svému prospěchu.

Společnost se skládá z jednotlivců. Stejné jednání proto bezpochyb provozuje široké množství jednotlivců, ze kterých se naše společnost skládá. A ti pak dělají společnost takovou jaká je. Chceme-li něco změnit, musíme začít u sebe.


1. Příklad

Problém: zdravotní riziko jako třeba nějaká nemoc, která se rychle šíří. Řekněme, že panuje obava z ohrožení zdraví.

Rychlé a bezmyšlenkové řešení: Vakcína. Ponechme nyní stranou, že šlo od začátku o nebezpečnou, nevyzkoušenou látku s nedozírnými důsledky pro zdraví jednotlivců i celé populace. Ale v konečném důsledku šlo o jednoduché, rychlé akrátkozraké řešení byť uměle vyvoleného problému. Není třeba používat mozek, stačí si stoupnout do fronty. Problémy za Vás vyřeší někdo jiný.

Skutečný efekt na „zákeřnou“ nemoc měly tyto látky pramalý, pokud vůbec nějaký. Tento příklad krásně ilustruje přinejlepším krátkodobý benefit s dlouhodobou ztrátou. A to přesně odpovídá konzumeristické společnosti postavené na rychlých impulzech, podnětech a spotřebě toho, co je zrovna v kurzu podle aktuální reklamy.

Dlouhodobé řešení: Budování pevného zdraví, pohyb na čerstvém vzduchu, péče o celou bytost člověka od těla, přes mysl, duši a způsob života. Postupnou harmonizací a minimalizací či přímo eliminací zdrojů negací v sobě i ve svém okolí.

Tím lze v důsledku dosáhnout velmi pevného zdraví a prakticky bezchybně fungující imunity. Ale cenou pevného zdraví je dodatečná aktivita, kterou musí jednotlivec učinit nad svou konformní zónu a dlouhodobé úsilí. Takové úsilí může být často nepříjemné, je pro to holt potřeba něco udělat. A to často a dlouhodobě.

Už totiž víme, že „Vytrvalost přináší štěstí“ (motivační citát v obraze na Motivář)

2. Příklad

Problém: Zastavení ekonomického růstu, dosažení limitu a omezení toku peněz

Rychlé a bezmyšlenkové řešení:

Inflace a půjčky. Inflace nutí lidi utrácet, protože hodnota jejich peněz stále klesá a zároveň snižuje hodnotu původních půjček. Půjčky pak jednoduše a rychle „vyřeší“ a zalepí jakýkoli finanční problém. A pokud jde všechno dobře, lze si žít nad poměry i velice dlouho. A tvářit se, že žádný problém není.

Pomineme-li fakt, že banky si peníze vytvářejí pouhým kliknutím tlačítka bez ohledu na jakoukoli skutečnou ekonomickou aktivitu, vzniká s každou další půjčkou větší inflace.

A přesně to se nyní děje. Podporujeme udržení a prodlužování stávajícího stavu krátkodobými a krátkozrakými řešeními. Žijeme na dluh od jednotlivců, přes firmy i celý stát. Ale v naprosté většině případů také jednou přijde situace, která toto žití nad poměry zastaví.

Půjčit si peníze je rychlé a krátkozraké řešení, které pomáhá prodlužovat současný neblahý stav. Nakonec však budou chtít tzv. věřitelé své peníze zpět. A budou velmi vlezlí.

Tip na další čtení: Kudy z České republiky odtékají peníze i díky jednoduchým řešením si můžete přečíst (zde)

Ale což, proč řešit dlouhodobé schodky důchodových účtů, zástupy úředníků a další problémy, když splácet dnešní dluhy budou až budoucí generace. O dalších zbytečných výdajích například za vakcíny nebo podporu cizích válečných konfliktů ani nemluvě. Vždyť si stále můžeme půjčovat.

Dlouhodobé řešení:

Napravit chyby, které způsobují, že nám chybí finanční prostředky. To může mít jednu ze dnou příčin. Buď moc utrácíme nebo málo vyděláváme. Ať tak či tak vzniká nerovnováha, která způsobuje, že prostředků je málo.

To vyžaduje pozornost a potřebu řešit problém. A to tam kde vzniká. Řešení je ve své podstatě také jednoduché, ale je potřeba ho udělat a to nejlépe včas. Obvykle obnáší výraznější snížení zbytných výdajů.

Pokud však problém dlouhodobě neřešíme a odsouváme ho stranou, bude růst a zintenzivňovat se. Jednou však přijde potřeba i tento problém řešit a to dost možná ve velmi nevhodný čas, který už nebude pouze varováním ale zastávkou. Buď změníš své jednání nebo tudy pro tebe cesta dál nevede. Totiž „je lepší být připraven, než zaskočen“ (motivační citát v obraze na Motivář.cz).

Většinou přitom stačí mít přiměřený příjem v dlouhodobém horizontu, než krátkodobě vyždímat co se dá a pak si nabít držku. Už totiž víme, že „Nemusí pršet, stačí když kape“ (motivační citát v obraze na Motivář.cz).


Život podle reklamy

televize, žlutá, hranolky, svetr, citrony, zima, energie, média,
Člověk dělá reklamu nebo už reklama dělá člověka? Zdroj: Pexels

Používat tato krátkodobá a záplatová řešení dlouhodobých problémů je důsledkem jakéhosi naučeného konzumerismu. Jednoduché řešení problému jako z reklamy. A bohužel ne jenom jako. Ale skutečně je to řešení z reklamy. Jednoduché, rychlé a dá se koupit. Respektive prodat.

Trochu mi to připadá, že většina populace se nechala ukolébat jednoduchostí konzumního způsobu života natolik, že se jejich život stal jakýmsi odrazem reklamního světa. Je potřeba mít to co je v reklamách. Dluhy, vakcíny, různé jedovaté potraviny a tak podobně.

Důležitou otázkou ale je, zda jsou rozhodnutí, která tito lidé činí ještě stále jejich. Je to ještě stále spotřebitelská volba, která rozhoduje o tom, co se ve společnosti děje nebo už jen reklama tvářící se jako skutečnost (třeba formou televizních zpravodajských relací) převzala řízení lidského myšlení a společnosti, aniž si toho lidé a tzv. spotřebitelé zvyklí na jednoduchá řešení vůbec všimli?

Nasměruji Vás nyní na dřívější článek: Jak se dělá umělá mediální realita (zde). A dále pak na dokument Propaganda aneb jak se vytváří souhlas davu (zde).

— konec článku —

Dál se můžete podívat do e-shopu Motivář.cz a vybrat si z řady designových motivačních obrazů s citátem s podtitulem „denní dávka motivace a dobré nálady“. Případně se domluvit na osobní konzultaci ohledně možností ochrany majetku i přes přicházející ekonomické turbulence (zde) anebo se můžete podívat na Videobesedu o pouti do Santiaga de Compostela (zde) a třeba si přitom i trochu vyčistit hlavu. A nebo si pořídit hezkou voskovou svíčku z rodinné manufaktury (zde).

I nadále se však můžete těšit na další zajímavá témata. Rozhodně se proto zapište k odběru novinek do formuláře níže, aby Vám nic neuniklo nebo podpořte provoz tohoto blogu příspěvkem (více zde).

Přihlásit k odběru novinek: