Přepravujeme se na krátké vzdálenosti ekologicky, ekonomicky, zdravě a po drobné údržbě i spolehlivě. Po krušných začátcích objevuji přínosy kolomobility.
Se začátkem jara začala Milča jezdit z Příbrami na naši 20 kilometrů vzdálenou zahrádku na kole. Byla mi tím velkou inspirací k přesedlání na moderní ekologický způsob přepravy zvaný kolomobilita.
Příležitost se naskytla sama s tím, když mi děda nabídl, že mohu převzít jeho stylové starší horské kolo. Pro svůj vyšší věk na něm už podle vlastních slov jezdit nebude. Cyklistika navíc opět kárně zapadá do naší vize nezávislosti a udržitelnosti (více zde).
Byl to pro mě také jasný signál, že kolo může být pro současné letní období vhodným způsobem přepravy. Kolo jsem si vyzvedl a hned jsme se s Milčou vypravili na první zkušební jízdu, která proběhla hladce.
Krušný začátek
Po drobné údržbě spočívající v promazání řetězu a vyčištění přehazovačky od usazeného prachu a špíny, jsem chvíli v klidu jezdil. Kolo bylo na první pohled v pořádku. Jen mu trochu zlobila přehazovačka.
Další jízdy však začínaly být čím dál krušnější. Nacházet hodnotu ve starých věcech je občas nelehké a člověk při tom pochopí, proč lidé raději sáhnou po koupi věcí nových, než aby udržovali ty staré. Po nějakém čase se totiž začnou objevovat běžné problémy spojené s opotřebením a stářím věcí.
S dalšími jízdami se tak problém s přehazovačkou vyostřil. Po dvou týdnech ježdění mi už pravidelně padal řetěz, přehazovačka odmítala přehazovat a ozubená kolečka vydávala hlasitý cinkavý zvuk. K tomu jsem píchnul duši a jako vrchol mi prasklo lanko přehazovačky.
Servisní zásah
Nic z toho naštěstí u kola není neřešitelným problémem a vcelku snadno lze dosáhnout nápravy.
Jako dobrý nápad se v takové situaci jevilo obrátit se na odborný servis. Doufal jsem, že praktické zkušenosti dokážou odstranit problémy s přehazovačkou současně s výměnou lanka.
Měl jsem pak radost, když se ukázalo, že trocha praktického umu dokáže i starým věcem dodat nový život a uvést je zpět do provozuschopného stavu.
V servisu mi tak nejen vyměnili přetržené lanko, ale také seřídili dorazy na přehazovačce, což změnilo jízdu z kodrcavého hrkání na celkem plynulé přesouvání.
Přehazovačka nyní ladně mění převody a kolo celkově dělá více méně to, co by od něj člověk čekal. Vynaložených 207 korun tak považuji za velmi dobrou investici, která se brzy vrátí.
Přínos kolomobility
V jízdách na kole a kolomobilitě jsem také začal vidět značný přínos. V situaci, kdy si člověk může po domluvě v případě potřeby automobil vypůjčit, nám tak nyní odpadla nutnost mít na krátké přesuny neustále k dispozici vlastní vůz.
Ušetříme tak místo na přecpaném parkovišti i nervy s parkováním. Ušetříme také výdaje za pohonné hmoty a pojištění i přírodu na v současné době tolik diskutovaném CO2.
V neposlední řadě také činíme přínosný akt pro vlastní zdraví. Zpozoroval jsem, že po prvním měsíci nepravidelného ježdění na zahrádku mi výrazně zesílily nohy. Oproti prvním cestám také cítím, že je pro mě ježdění čím dál tím méně náročné. To připisuji zlepšení fyzické kondice zejména v oblasti nohou.
Výhodou navíc pak je blízkost přírodě. Podél málo vytížených cest, které využíváme, tak můžeme pravidelně zastavovat a sbírat třešně a další ovoce. Pustili jsme se tak do zavařování a dalšího zpracování sezónního ovoce pro vlastní účely.
To vše opět zapadá do naší vize nezávislosti a udržitelnosti (psal jsem zde).
Výjimky z pravidla
Je však třeba si být vědomi, že kolomobilita není všespásná. Pro krátké vzdálenosti jako jsou pojížďky po městě nebo vyjížďky na nedalekou zahrádku je však tento způsob přepravy nanejvýš užitečný.
Pro delší cesty nebo přepravu těžšího nákladu jako je právě budovaný prodejní stánek (psal jsem zde), však bude potřeba vyřešit jiný způsob přepravy. V tuto chvíli to řešíme zapůjčením vozu v rámci rodiny.
Pro jaro, léto i podzim a zejména při dobrém počasí tak pro nás je kolomobilita bezesporu dobrou volbou. Dovážet si zásoby z vlastní zahrádky (psal jsem zde) na kole také zvládneme. Ještě ale uvidíme, jak se budou naše přepravní potřeby a možnosti v čase vyvíjet.
You must be logged in to post a comment.